hati keras macam batu?

"hati keras macam batu? rendam je dalam air. nanti lembut la balik."
marah betul seorang saudari ni bila axe cakap macam tu kat status dia dalam fb. status dia lebih kurang berbunyi begini "hati perempuan memang lembut, tapi ada masa akan jadi keras disebabkan oleh lelaki. lagi keras daripada batu" 


haa cuba tengok keras nasi. kalau rendam dalam air boleh jadi lembut kan? sebenarnya tidak ada hati orang sekeras batu. walau dia degil macam mana sekali pun. hati dia keras keras kerak nasi je. akan lembut juga bila kena air. axe berkias dengan dia. rendam la hati tu dalam air. rendam hati dalam air?


haa malangnya saudari tu tak faham dengan kiasan axe. dia pun marah la axe. tapi axe tak salahkan dia. sebab dia salah faham je. mungkin dia ingat axe nak main-main dengan dia. korang pun tak faham? haa air yang axe maksudkan ialah Allah. serahkan diri sepenuhnya pada yang Esa. InsyaAllah hati akan jadi lembut. macam mana nak rendam dalam air tu?


bacalah al Quran. ayat-ayat romantis daripada Allah Taala ni boleh buat hati kita cair secair air di sungai tau. post axe yang sebelum ni ada cerita pasal hati keras Saidina Umar menjadi lembut dengan ayat al Quran. ingat tak? kalau belum baca. tekan je older post kat bawah sekali. kalau korang pernah baca kisah Saidina Umar. mesti korang tau macam mana kerasnya hati dia sebelum memeluk islam. sampaikan dia sanggup bunuh anak perempuannya yang masih kecil dengan tanam hidup-hidup. sebab apa? sebab kepercayaan dia terhadap tradisi nenek moyang dia. memang sedih axe baca kisah tu. sebelum anaknya ditanam. anak perempuan itu sempat menyapu debu di janggut Saidina Umar. sedangkan debu itu adalah debu hasil kerja Umar menggali tanah untuk tanam anaknya. 


Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya. (8)

baca lah doa kat atas ni. moga-moga hati kita tidak terpesong. dan tidak menjadi keras seperti batu..



selalunya orang yang suka keras hati ni ialah orang yang dalam bercinta/ putus cinta/ ingin bercinta. cari lah pasangan yang melembutkan hati kita. jangan cari pasangan yang macam peti ais. haa beku nanti. menggigil la jawabnya.

apa apa pun. senyum pun boleh buat hati lembut tau. haa senyum la banyak banyak. axe teringat kata-kata seorang ahli falsafah ni. tapi tak ingat pulak namanya. katanya "ambil lah masa 5 saat untuk senyum, kemudian senyum itu akan terjadi sendiri"

keep smiling!!

Comments

Popular posts from this blog

Perempuan sekarang suka pakai baju ketat. Kenapa?

sebab-sebab kenapa perempuan pakai seksi? (2)

pawagam : baik & buruknya