hormat menghormati

baru-baru ni, axe balik kampung ayah axe. kampung axe tu tak lah jauh sangat dari rumah axe. selalunya tak tidur situ pun kalau balik kampung tu. tapi kali ni kami overnight di situ. sebabnya nak teman nenek axe yang keseorangan sebab anak bongsu dia dan cucu-cucu dia pergi ke terengganu. nenek axe tu tinggal dengan anak dia dan cucu je.

yang axe nak cerita ni, pagi tu kami sekeluarga pergi breakfast kat gerai kat luar. jalan menghala ke pantai remis. kemudian, kami terus ke pantai remis. seja nak jalan-jalan kan.. waktu on the way balik tu singgah kat stesyen minyak sebentar. axe pon pergi la ke tandas. 

kat luar tandas tu, punya la lama tunggu. mungkin orang kat dalam tu buang air besar. axe pula dah tak tahan. tapi tiba-tiba datang seorang pak cik ni. dia dah berumur mungkin dalam lingkungan 70 tahun usianya. dia pun tunggu juga. bila keluar je orang yang dalam tandas tadi tu, ada orang lain yang entah dari mana terus masuk tanpa pedulikan orang lain. axe tengok kat pakcik tadi. kesian pulak tengok dia. 

kemudian orang yang tadi tu keluar dan pergi macam tu je. marah juga la dalam hati axe ni. tapi axe pun dah tak tahan, buat apa marahkan orang. axe jalan nak masuk tandas. tapi langkah axe terhenti bila teringatkan pak cik tadi. axe panggil pak cik tu bagi dia masuk dulu. dia menolak cara baik tapi axe suruh gak. lepas tu dia pon senyum dan masuk.

bila dia keluar dia terus panggil axe untuk masuk. dan pak cik tu senyum dan cakap terima kasih kat axe. 

axe rasa tenang betul masa tu, walaupun mulanya hati agak marah dengan tindakan hamba Allah yang terus masuk tandas tadi. 


apa yang axe nak sampaikan, senyuman boleh mengubati amarah dalam diri. ucapan terima kasih yang ringkas dan senyuman itu cukup bermakna bagi kita. cuba lah untuk menghormati orang lain. InsyaAllah, Allah akan mudahkan urusan kita dan hidup akan jadi tenang. 

Comments

Unknown said…
Betul apa ang cakap..Like2!!

Popular posts from this blog

Perempuan sekarang suka pakai baju ketat. Kenapa?

sebab-sebab kenapa perempuan pakai seksi? (2)

pawagam : baik & buruknya